Джерельна база дослідження життя й творчої спадщини м. М. Ланге (1858–1921) – сегмент електронного ресурсу «видатні педагоги україни та світу» Державної науково- педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського
DOI:
https://doi.org/10.32405/2663-5739-2018-2-25-34Ключові слова:
В. М. Костарчук, Чернігівський державний педагогічний інститут, вища освіта, алгебраїчна освіта, внесокАнотація
У статті розкривається внесок В. М. Костарчука (1918 – 2001), ректора (1955 – 1982) Чернігівського державного педагогічного інституту імені Т.Г. Шевченка у становлення й розвиток цього навчального закладу, а також у розвиток математичної, зокрема алгебраїчної освіти, для студентів фізико-математичних факультетів вищих педагогічних навчальних закладів України 60-х рр. ХХ – початку ХХІ ст. Зокрема, зосереджено увагу на біографічних відомостях про В. М. Костарчука, проаналізовано Житомирський період його діяльності (1948 – 1955 рр.) та Чернігівський період діяльності (1955–2001 рр.). Констатовано, що у Житомирський період викладацький діапазон Віктора Миколайовича розширювався, асистентська робота переросла в самостійне ведення курсів, зростала його лекторська і педагогічна зрілість. Доведено, що Чернігівський період діяльності став визначальним для вченого. Адже саме тоді відбулося перетворення Чернігівського вчительського інституту в педагогічний, що потребувало багато зусиль – фізичних, розумових, моральних, психологічно-емоційних та інших. Була створена навчальна база, дібрано кваліфіковані педагогічні кадри, налагоджено навчальну, науково-методичну, організаційно-виховну роботу. Встановлено, що у 1959–1962 рр. організовано нові кафедри, зокрема, вищої математики, математики і методики їі викладання, фізики та загальнотехнічних дисциплін, педагогіки і методики початкового навчання. Наголошено, що найбільшим в інституті став фізико-математичний факультет, який готував учителів математики, фізики, електротехніки, загальнотехнічних дисциплін. Відзначено вагомий внесок В.М. Костарчука у модернізацію змісту математичної, зокрема алгебраїчної, освіти для студентів вищих педагогічних навчальних закладів, а також для факультативних занять з математики для загальноосвітньої школи. Його навчальний посібник “Математика. Посібник з факультативних занять у 8 класі” був першим посібником в Україні у новій на той час справі математичної підготовки учнів. Подано відомості про підручники з алгебри, з орієнтацією на модернізацію алгебраїчної освіти студентів фізико-математичних факультетів педагогічних інститутів, та підвищення алгебраїчної освіти вчителів середньої школи.
Посилання
Березівська Л. Д. Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського як інтегратор і поширювач педагогічного біографічного знання / Березівська Лариса Дмитрівна // Укр. пед. журн. – 2015. – № 3. – С. 209–219.
Видатні педагоги України та світу [Електронний ресурс] : інформ.-бібліогр. ресурс / наук. керівник проекту Л. Д. Березівська // Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського : [офіц. сайт]. – Текст. дані. – Київ, 2008–2018. – Режим доступу: http://dnpb.gov.ua/ua/інформаційно-бібліографічні-ресурси/видатні-педагоги/ (дата звернення: 28.09.18). – Назва з екрана.
Ляшко С. М. Джерельна база біографічних досліджень: загальне і особливе / Світлана Миколаївна Ляшко // Українська біографістика = Biographistica Ukrainica : зб. наук. пр. Ін-ту біогр. дослідж. / Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. – Київ, 2011. – Вип. 8. – С. 27–50.
Степанов С. Н. Н. Ланге (1858–1921) / Сергей Степанов // Шк. психолог. – 2002. – № 18. – С. 5.
Сухомлинська О. Історико-педагогічні дослідження та його «околиці» / Ольга Сухомлинська // Шлях освіти. – 2005. – № 4. – С. 43–47.
Сухомлинська О. В. Ланге Микола Миколайович / О. В. Сухомлинська // Українська педагогіка в персоналіях : навч. посіб. для студентів вищ. навч. закл. : у 2 кн. / за ред. О. В. Сухомлинської. – Київ, 2005. – Кн. 1 : Х–ХІХ століття. – С. 539–544.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Berezivska L. D. Derzhavna naukovo-pedahohichna biblioteka Ukrainy imeni V. O. Sukhomlynskoho yak intehrator i poshyriuvach pedahohichnoho biohrafichnoho znannia. Berezivska Larysa Dmytrivna // Ukr. ped. zhurn. – 2015. – № 3. – S. 209–219.
Vydatni pedahohy Ukrainy ta svitu [Elektronnyi resurs] : inform.-bibliohr. resurs / nauk. kerivnyk proektu L. D. Berezivska // Derzhavna naukovo-pedahohichna biblioteka Ukrainy imeni V. O. Sukhomlynskoho : [ofits. sait]. – Tekst. dani. – Kyiv, 2008–2018. – Rezhym dostupu: http://dnpb.gov.ua/ua/informatsiino-bibliohrafichni-resursy/vydatni-pedahohy/ (data zvernennia: 28.09.18). – Nazva z ekrana.
Liashko S. M. Dzherelna baza biohrafichnykh doslidzhen: zahalne i osoblyve / Svitlana Mykolaivna Liashko // Ukrainska biohrafistyka = Biographistica Ukrainica : zb. nauk. pr. In-tu biohr. doslidzh. / Nats. b-ka Ukrainy im. V. I. Vernadskoho. – Kyiv, 2011. – Vyp. 8. – S. 27–50.
Stepanov S. N. N. Lanhe (1858–1921) / Serhei Stepanov // Shk. psykholoh. – 2002. – № 18. – S.
Sukhomlynska O. Istoryko-pedahohichni doslidzhennia ta yoho «okolytsi» / Olha Sukhomlynska // Shliakh osvity. – 2005. – № 4. – S. 43–47.
Sukhomlynska O. V. Lanhe Mykola Mykolaiovych / O. V. Sukhomlynska // Ukrainska pedahohika v personaliiakh : navch. posib. dlia studentiv vyshch. navch. zakl. : u 2 kn. / za red. O. V. Sukhomlynskoi. – Kyiv, 2005. – Kn. 1 : Kh–KhIKh stolittia. – S. 539–544.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Євгенія Федорівна Демида

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- вони залишають за собою право на авторство своєї роботи одразу після її публікації, зберігають це право за собою без жодних обмежень, а також передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY-NC-SA, котра дозволяє іншим особам редагувати, вносити зміни і брати за основу для своїх творів їхній твір некомерційним чином поки автори похідних творів вказують авторів як авторів оригіналу і ліцензують свої твори на тих самих умовах.
Дата початку дії авторського права на статтю відповідає даті публікації випуску, до якого вона включена.
СПІВПРАЦЯ З АВТОРАМИ
Редакція інформує авторів із редакційно-видавничим процесом, прописує терміни прийому матеріалів та дати публікації випусків. Окрім цього автор отримує детальний опис процесу рецензування. (Редакція здійснює підбір рецензентів для кожного окремого рукопису та надсилає авторам розгорнуті коментарі рецензентів).
Автор, подаючи статтю, висловлює тим самим згоду на її публікування у виданні, розміщення у вільному доступі на сайті видання в мережі Інтернет і передачу тексту статті (зокрема посилань, бібліографічної інформації тощо) третім особам, надання яким цих відомостей має обов’язковий характер, або іншим особам для використання з некомерційною метою, забезпечення можливості цитування публікації та підвищення індексу цитованості автора й видання.
Редакційна колегія визначає науковий рівень поданої статті, відповідність тематиці видання та встановленим вимогам.
Редакція зберігає за собою право на незначне літературне редагування та корегування текстів зі збереженням авторського стилю.
Рішення редколегії щодо прийняття або відхилення рукопису ґрунтується на його актуальності, новизні, відповідності науковому спрямуванню та вимогам видання.
Редакція має право вилучити вже опубліковану статтю, якщо з’ясується, що в процесі публікування статті порушені чиїсь права або ж загальноприйняті норми наукової етики.