Формування соціокультурної компетентності молодших школярів на уроках української мови
DOI:
https://doi.org/10.32405/2663-5739-2018-2-54-59Ключові слова:
соціокультурна компетентність, молодші школярі, українська мова, пошуково-творча діяльністьАнотація
У статті розглянуто сутність поняття соціокультурної компетентності, з’ясовано її структуру, схарактеризовано основні компоненти. На основі аналізу наукових праць представлено визначення поняття соціокультурної компетентності, яка трактується як якісна характеристика особистості, що ґрунтується на сукупності набутих знань соціальних та культурних сфер життя, його ціннісних орієнтацій. Проаналізовано погляди вітчизняних вчених на сутність та структуру соціокультурної компетентності. Відзначено що соціокультурна компетентність розглядається вченими як складова комунікативної компетентності, тісно взаємопов’язаної з такими компонентами структури, як соціальна та загальнокультурна. Наголошено на необхідності використання вчителями на уроках української мови краєзнавчого та лінгвокраєзнавчого матеріалу з метою вивчення ними історичного минулого свого рідного села чи міста, походження його назви, відомих земляків тощо. Зосереджено увагу на доцільності вибору тематики, пов’язаної з рідною місцевістю, для побудови зв’язних висловлювань. Зроблено акцент на важливості роботи на уроках української мови над місцевими діалектами, спонукання дітей до вживання їх під час усного спілкування із земляками. Підкреслено значення пропонування дітям порівнювати традиційні правила поведінки в родині із сучасними змінами у стосунках між членами сім’ї, спонукання їх до підтримування добрих та мудрих традицій і звичаїв у сучасних українських сім’ях. Встановлено, що загальнокультурна складова соціокультурної компетентності молодшого школяра передбачає володіння знаннями про особливості української національної культури, звичаї, традиції, свята і використання цих знань у мовленнєвій практиці, вживання у власному мовленні найбільш відомих малих українських фольклорних форм; сформованість морально-етичних якостей. Одним із ефективних шляхів формування соціокультурної компетентності виділено пошуково-творчу діяльність молодших школярів, яка може бути реалізована через впровадження в навчальний процес початкової школи системи репродуктивних завдань аналітико-синтетичного характеру.
Посилання
Власова О. І. Педагогічна психологія : навч. посіб. / О. І. Власова. – Київ : Либідь, 2005. – 400 с.
Дубовик С. Організація навчальної мовленнєво-творчої діяльності молодших школярів на уроках української мови / С. Дубовик // Початкова освіта. – 2016. – Квіт. (№ 8).
– C. 5–9.
Кухмай Н. Формування основ компетентності молодших школярів / Наталія Кухмай // Початкова шк. – 2016. – № 10. – С. 46–49.
Савченко О. Мета і результат уроку в контексті компетентнісного підходу / Олександра Савченко // Початкова шк. – 2015. – № 3. – С. 10–15.
Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти : 1–2 кл. – Київ : ОСВІТА-ЦЕНТР+, 2018. – 240 с.
Фоменко Т. Визначення поняття «соціокультурна компетентність» у сучасній парадигмі вищої освіти / Т. Фоменко // Засоби навчальної та науково-дослідної роботи : зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Харків, 2014. – Вип. 42. – С. 149–156.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Vlasova O. I. Pedahohichna psykholohiia : navch. posib. / O. I. Vlasova. – Kyiv : Lybid, 2005. – 400 s.
Dubovyk S. Orhanizatsiia navchalnoi movlennievo-tvorchoi diialnosti molodshykh shkoliariv na urokakh ukrainskoi movy / S. Dubovyk // Pochatkova osvita. – 2016. – Kvit. (№ 8). – C. 5–9.
Kukhmai N. Formuvannia osnov kompetentnosti molodshykh shkoliariv / Nataliia Kukhmai // Pochatkova shk. – 2016. – № 10. – S. 46–49.
Savchenko O. Meta i rezultat uroku v konteksti kompetentnisnoho pidkhodu / Oleksandra Savchenko // Pochatkova shk. – 2015. – № 3. – S. 10–15.
Typovi osvitni prohramy dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity : 1–2 kl. – Kyiv : OSVITA-TsENTR+, 2018. – 240 s.
Fomenko T. Vyznachennia poniattia «sotsiokulturna kompetentnist» u suchasnii paradyhmi vyshchoi osvity / T. Fomenko // Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty : zb. nauk. pr. / Kharkiv. nats. ped. un-t im. H. S. Skovorody. – Kharkiv, 2014. – Vyp. 42. – S. 149–156.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Наталя Борисівна Максименко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- вони залишають за собою право на авторство своєї роботи одразу після її публікації, зберігають це право за собою без жодних обмежень, а також передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY-NC-SA, котра дозволяє іншим особам редагувати, вносити зміни і брати за основу для своїх творів їхній твір некомерційним чином поки автори похідних творів вказують авторів як авторів оригіналу і ліцензують свої твори на тих самих умовах.
Дата початку дії авторського права на статтю відповідає даті публікації випуску, до якого вона включена.
СПІВПРАЦЯ З АВТОРАМИ
Редакція інформує авторів із редакційно-видавничим процесом, прописує терміни прийому матеріалів та дати публікації випусків. Окрім цього автор отримує детальний опис процесу рецензування. (Редакція здійснює підбір рецензентів для кожного окремого рукопису та надсилає авторам розгорнуті коментарі рецензентів).
Автор, подаючи статтю, висловлює тим самим згоду на її публікування у виданні, розміщення у вільному доступі на сайті видання в мережі Інтернет і передачу тексту статті (зокрема посилань, бібліографічної інформації тощо) третім особам, надання яким цих відомостей має обов’язковий характер, або іншим особам для використання з некомерційною метою, забезпечення можливості цитування публікації та підвищення індексу цитованості автора й видання.
Редакційна колегія визначає науковий рівень поданої статті, відповідність тематиці видання та встановленим вимогам.
Редакція зберігає за собою право на незначне літературне редагування та корегування текстів зі збереженням авторського стилю.
Рішення редколегії щодо прийняття або відхилення рукопису ґрунтується на його актуальності, новизні, відповідності науковому спрямуванню та вимогам видання.
Редакція має право вилучити вже опубліковану статтю, якщо з’ясується, що в процесі публікування статті порушені чиїсь права або ж загальноприйняті норми наукової етики.