Становлення й розвиток Центральної освітянської бібліотеки в структурі міністерства освіти УРСР (1922–1999)
DOI:
https://doi.org/10.32405/2663-5739-2018-2-60-65Ключові слова:
Центральна освітянська бібліотека, спеціальні педагогічні бібліотеки, інформаційно-методичне забезпечення освітянАнотація
У дослідженні наведено значний фактологічний матеріал з історії становлення Центральної освітянської бібліотеки (ЦОБ), схарактеризовано основні напрями роботи бібліотеки в інформаційній сфері. Подано історичний аналіз становлення та функціонування ЦОБ як всеукраїнського галузевого інформаційного центру для повноцінного інформаційного забезпечення реформування вітчизняної освіти. Встановлено, що Центральну освітянську бібліотеку було створено у серпні 1993 р. на базі Профспілкової педагогічної бібліотеки Київського міського будинку вчителя. Акцентовано, що відкриття на той час єдиної в Україні освітянської бібліотеки було зумовлене потребою систематичного інформаційно-методичного забезпечення фахівців педагогічної науки і освіти – науковців, педагогів, студентів. Наголошено на важливості налагодження творчих зв’язків із освітянськими видавництвами України, з інституціями, які займалися проблемами освіти, виховання, науки і культури: вищими навчальними закладами, обласними інститутами підвищення кваліфікації вчителів України, галузевими академіями, доброчинними фондами, громадськими організаціями тощо. Підкреслено значення налагодження та підтримки зв’язків з міжнародними інституціями, громадськими організаціями з діаспори тощо. Зазначено, що інновацією в інформаційній діяльності ЦОБ стало проведення педагогічних рад шкіл Києва на базі читальної зали бібліотеки. Відзначено, що працівники бібліотеки надавали консультації, розробляли методичні матеріали на допомогу шкільним бібліотекам України, проводили всеукраїнські конференції, брали участь у розробці нормативно-правових документів для шкільних бібліотек, представляли бібліотеки освітянської галузі на міжнародних, всеукраїнських з’їздах, конференціях тощо. Доведено, що ЦОБ мала важливе значення в удосконаленні інформаційної структури освітянського простору України.
Посилання
Криворотько А. «Мазепа – не зрадник. А чи герой?» / А. Криворотько // Літ. Україна. – 1998. – 26 берез. (№ 12 ). – С. 3.
Про створення Державної науково-педагогічної бібліотеки України : постанова Кабінету Міністрів України від 30.10.1999 р. № 2018 // Законодавство – бібліотекам України: довід. вид. / Нац. парлам. б-ка України. – Київ, 2000. – Вип. 1 : Загальні засади діяльності бібліотек. – С. 162.
Рогова П. І . Бібліотека – освітянам України / Павла Рогова // Освіта. – 1994. – 30 берез. (№ 23/24). – С. 15.
Рогова П. І. Бібліотека – повітря освіти / Павла Рогова // Завуч. – 1999. – Квіт. (№ 12). – С. 4–5.
Рогова П. І. Бібліотечно-інформаційне обслуговування освітян спеціалізованими фондами педагогічних бібліотек. Історичні тенденції / Павла Іванівна Рогова // Наук. пр. Нац. б-ки України ім. В. І. Вернадського / Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. – Київ, 2002. – № 9. – С. 25–37.
Рогова П. І. Де розум і душа черпають сили : від профспілк. пед. б-ки Будинку вчителя до Держ. наук.-пед. / Павла Рогова // Освіта. – 2002. – 2–9 жовт. (№ 47). – С. 13.
Рогова П. І. Шість років з історії Центральної освітянської бібліотеки (1993–1999) / П. І. Рогова // Історія освітянських бібліотек України : наук. зб. / АПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. – Київ, 2006. – С. 146–157.
Тетерівський В. Центр, якого бракувало / Віктор Тетерівський // Освіта. – 1995. – 1 листоп. (№ 44 ). – С. 2.
Українську книгу – захисникам Батьківщини // Укр. слово. – 1998. – 3 груд. – С. 15.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Kryvorotko A. «Mazepa – ne zradnyk a chy heroi» / A. Kryvorotko // Lit. Ukraina. – 1998. – 26 berez. (№ 12 ). – S. 3.
Pro stvorennia Derzhavnoi naukovo-pedahohichnoi biblioteky Ukrainy : postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30.10.1999 r. № 2018 // Zakonodavstvo – bibliotekam Ukrainy : dovid. vyd. / Nats. parlam. b-ka Ukrainy. – Kyiv, 2000. – Vyp. 1 : Zahalni zasady diialnosti bibliotek. – S. 162.
Rohova P. I. Biblioteka – osvitianam Ukrainy / Pavla Rohova // Osvita. – 1994. – 30 berez. (№ 23/24). – S. 15.
Rohova P. I. Biblioteka – povitria osvity / Pavla Rohova // Zavuch. – 1999. – Kvit. (№ 12). – S. 4–5.
Rohova P. I. Bibliotechno-informatsiine obsluhovuvannia osvitian spetsializovanymy fondamy pedahohichnykh bibliotek. Istorychni tendentsii / Pavla Ivanivna Rohova // Nauk. pr. Nats. b-ky Ukrainy im. V. I. Vernadskoho / Nats. b-ka Ukrainy im. V. I. Vernadskoho. – Kyiv, 2002. – № 9. – S. 25–37.
Rohova P. I. De rozum i dusha cherpaiut syly : vid profspilk. ped. b-ky Budynku vchytelia do Derzh. nauk.-ped. / Pavla Rohova // Osvita. – 2002. – 2–9 zhovt. (№ 47). – S. 13.
Rohova P. I. Shist rokiv z istorii Tsentralnoi osvitianskoi biblioteky (1993–1999) / P. I. Rohova // Istoriia osvitianskykh bibliotek Ukrainy : nauk. zb. / APN Ukrainy, DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. – Kyiv, 2006. – S. 146–157.
Teterivskyi V. Tsentr, yakoho brakuvalo / Viktor Teterivskyi // Osvita. – 1995. – 1 lystop. (№ 44 ). – S. 2.
Ukrainsku knyhu – zakhysnykam Batkivshchyny // Ukr. slovo. – 1998. – 3 hrud. – S. 15.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Ярослава Миколаївна Ніколаєнко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- вони залишають за собою право на авторство своєї роботи одразу після її публікації, зберігають це право за собою без жодних обмежень, а також передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY-NC-SA, котра дозволяє іншим особам редагувати, вносити зміни і брати за основу для своїх творів їхній твір некомерційним чином поки автори похідних творів вказують авторів як авторів оригіналу і ліцензують свої твори на тих самих умовах.
Дата початку дії авторського права на статтю відповідає даті публікації випуску, до якого вона включена.
СПІВПРАЦЯ З АВТОРАМИ
Редакція інформує авторів із редакційно-видавничим процесом, прописує терміни прийому матеріалів та дати публікації випусків. Окрім цього автор отримує детальний опис процесу рецензування. (Редакція здійснює підбір рецензентів для кожного окремого рукопису та надсилає авторам розгорнуті коментарі рецензентів).
Автор, подаючи статтю, висловлює тим самим згоду на її публікування у виданні, розміщення у вільному доступі на сайті видання в мережі Інтернет і передачу тексту статті (зокрема посилань, бібліографічної інформації тощо) третім особам, надання яким цих відомостей має обов’язковий характер, або іншим особам для використання з некомерційною метою, забезпечення можливості цитування публікації та підвищення індексу цитованості автора й видання.
Редакційна колегія визначає науковий рівень поданої статті, відповідність тематиці видання та встановленим вимогам.
Редакція зберігає за собою право на незначне літературне редагування та корегування текстів зі збереженням авторського стилю.
Рішення редколегії щодо прийняття або відхилення рукопису ґрунтується на його актуальності, новизні, відповідності науковому спрямуванню та вимогам видання.
Редакція має право вилучити вже опубліковану статтю, якщо з’ясується, що в процесі публікування статті порушені чиїсь права або ж загальноприйняті норми наукової етики.