Іван Франко – знавець дитячої душі
DOI:
https://doi.org/10.32405/2663-5739-2018-2-66-70Ключові слова:
Іван Франко, дитина, казка, оповідання, вихованняАнотація
У статті досліджуються твори Івана Франка, написані для дітей. Проаналізовано зображені письменником психологічні картини із життя селянських дітей, осмислено його глибоку обізнаність із тонким психологічним світом дитини, розглянуто майстерність у викритті тодішнього ладу, системи освіти й виховання в галицьких школах, яка морально калічила дитину. На основі аналізу фактологічного матеріалу встановлено, що педагогічні ідеї І. Франка є співзвучними з тими завданнями, які стоять перед сучасною системою освіти й виховання. З огляду на це, актуальним є нове прочитання творів І. Франка для дітей, їх інтерпретація з погляду сучасних потреб українського суспільства. Відзначено, що у творчому доробку Івана Франка для дітей представлені різноманітні теми і жанри, а саме: оповідання, нариси, вірші, поеми, казки, оригінальні та перекладні твори, пристосовані до дитячого сприйняття. Наголошено на використанні письменником широко спектру сатиричних засобів у змалюванні тогочасної шкільної «науки» та вчителів. Відзначено нещадне висміювання І. Франком недосконалої методики навчання у тодішніх народних школах австрійського зразка. Акцентовано увагу на зображенні І. Франком малоефективних та антипедагогічних методів навчання в початкових школах, які використовувались у той час. Зазначено, що змальовані ним образи педагогів є втіленням найогидніших рис реакційної галицько-австрійської школи. Встановлено, що особливого значення у вихованні дитини Іван Франко надавав жанру казки, прагнувши, щоб казка вчила дітей любити добро, відрізняти його від зла, пізнавати природу, поважати старших. Доведено, що творчість Івана Франка посідає важливе місце в дитячій літературі, оскільки на його творах школярі вчаться пізнавати й розуміти минуле. Підкреслено розкриття значення творчості письменника для розуміння і піднесення ролі творів для дітей, та збагачення їх суспільно значущими темами й образами.
Посилання
Біленко Т. Креативна природа художнього слова Івана Франка як чинник виховного процесу / Т. Біленко // Іван Франко в школі : зб. наук.-метод. пр. – Дрогобич, 2003. – Вип. 1. – С. 23–36.
Василюк В. Психологізм дитячих оповідань І. Я. Франка / В. Василюк // Літературознавчі студії : зб. наук. пр. / Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка, Ін-т філології. – Київ, 2002. – Вип. 2. – С. 58–61.
Матковський М. Актуальність ціннісних ідей Івана Франка щодо становлення сучасної української молоді / М. Матковський // Релігія та соціум. – 2014. – № 1/2. – С. 221– 226.
Тихолоз Н. «Як дітям мати, з любові…» (етика і поетика Франкових казок) / Н. Тихолаз // Дивослово. – 2003. - № 11. – С. 2–6.
Франко І. Грицева шкільна наука : вірші, оповідання, казки : для мол. та серед. шк. віку / Іван Франко ; [упоряд., ред. та передм. Н. О. Вишневського]. – Київ : Веселка, 1990. – 380 с.
Швець А. Модель дитячого світу у прозі Івана Франка / А. Швець // Дивослово. – 2005. – № 9. – С. 53–57.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Bilenko T. Kreatyvna pryroda khudozhnoho slova Ivana Franka yak chynnyk vykhovnoho protsesu / T. Bilenko // Ivan Franko v shkoli : zb. nauk.-metod. pr. – Drohobych, 2003. – Vyp. 1. – S. 23–36.
Vasyliuk V. Psykholohizm dytiachykh opovidan I. Ya. Franka / V. Vasyliuk // Literaturoznavchi studii : zb. nauk. pr. / Kyiv. nats. un-t im. Tarasa Shevchenka, In-t filolohii. – Kyiv, 2002. – Vyp. 2. – S. 58–61.
Matkovskyi M. Aktualnist tsinnisnykh idei Ivana Franka shchodo stanovlennia suchasnoi ukrainskoi molodi / M. Matkovskyi // Relihiia ta sotsium. – 2014. – № 1/2. – S. 221–226.
Tykholoz N. «Iak ditiam maty, z liubovi…» (etyka i poetyka Frankovykh kazok) / N. Tykholaz // Dyvoslovo. – 2003. № 11. – S. 2–6.
Franko I. Hrytseva shkilna nauka : virshi, opovidannia, kazky : dlia mol. ta sered. shk. viku / Ivan Franko ; [uporiad., red. ta peredm. N. O. Vyshnevskoho]. – Kyiv : Veselka, 1990. – 380 s.
Shvets A. Model dytiachoho svitu u prozi Ivana Franka / A. Shvets // Dyvoslovo. – 2005. – № 9. – S. 53–57.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Наталія Миколаївна Салига

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- вони залишають за собою право на авторство своєї роботи одразу після її публікації, зберігають це право за собою без жодних обмежень, а також передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY-NC-SA, котра дозволяє іншим особам редагувати, вносити зміни і брати за основу для своїх творів їхній твір некомерційним чином поки автори похідних творів вказують авторів як авторів оригіналу і ліцензують свої твори на тих самих умовах.
Дата початку дії авторського права на статтю відповідає даті публікації випуску, до якого вона включена.
СПІВПРАЦЯ З АВТОРАМИ
Редакція інформує авторів із редакційно-видавничим процесом, прописує терміни прийому матеріалів та дати публікації випусків. Окрім цього автор отримує детальний опис процесу рецензування. (Редакція здійснює підбір рецензентів для кожного окремого рукопису та надсилає авторам розгорнуті коментарі рецензентів).
Автор, подаючи статтю, висловлює тим самим згоду на її публікування у виданні, розміщення у вільному доступі на сайті видання в мережі Інтернет і передачу тексту статті (зокрема посилань, бібліографічної інформації тощо) третім особам, надання яким цих відомостей має обов’язковий характер, або іншим особам для використання з некомерційною метою, забезпечення можливості цитування публікації та підвищення індексу цитованості автора й видання.
Редакційна колегія визначає науковий рівень поданої статті, відповідність тематиці видання та встановленим вимогам.
Редакція зберігає за собою право на незначне літературне редагування та корегування текстів зі збереженням авторського стилю.
Рішення редколегії щодо прийняття або відхилення рукопису ґрунтується на його актуальності, новизні, відповідності науковому спрямуванню та вимогам видання.
Редакція має право вилучити вже опубліковану статтю, якщо з’ясується, що в процесі публікування статті порушені чиїсь права або ж загальноприйняті норми наукової етики.