Актуальні напрями соціокультурної діяльності освітянських бібліотек
DOI:
https://doi.org/10.32405/2663-5739-2019-3-116-127Ключові слова:
соціокультурна діяльність, освітянські бібліотеки, бібліотеки закладів освітиАнотація
У статті розглянуто поняття соціокультурної діяльності освітянських бібліотек. Досліджено актуальні напрями соціокультурної діяльності, такі як: національно-патріотичне виховання учнів та студентів; громадянсько-правове виховання та правове інформування; формування екологічної культури та екологічне інформування; формування здорового способу життя; формування естетичних поглядів молоді через літературу і мистецтво; формування навичок технологічної, когнітивної та соціальної компетенцій (так звана «цифрова компетентність»). Акцентовано увагу на такому важливому напрямі соціокультурної діяльності освітянських бібліотек як національно-патріотичне, громадянське виховання, що передбачає реалізацію комплексу заходів: організацію та проведення освітньо-виховних, інформаційно-просвітницьких, культурологічних, міжнародних, науково-методичних заходів із національно-патріотичного виховання, підвищення рівня професійної компетентності у сфері виховання дітей та молоді; залучення до процесів національно-патріотичного виховання діячів сучасної культури, мистецтва, науки, спорту, волонтерів тощо. Описано заходи бібліотек закладів освіти, спрямовані на популяризацію їхніх документних ресурсів та підвищення іміджу бібліотек. Обґрунтовано, що культурно-просвітницька діяльність бібліотек зазнає певних змін під впливом інформаційних технологій. Розкрито зміст і мету різних напрямів соціокультурної діяльності освітянських бібліотек як важливого чинника якісних соціокультурних зрушень в Україні в контексті розвитку світового культурно-освітнього середовища. Зазначено, що особливо актуальним напрямком соціокультурної діяльності бібліотек освітніх закладів є формування у молодого покоління навичок цифрової грамотності.Посилання
Бруй О., Савенкова Л., Чуканова С. Профіль компетентностей бібліотекарів з академічної доброчесності : рекомендації / УБА та ін. Київ, 2019. 16 с. URL: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/27045/1/AI_Profil_2019.pdf (дата звернення: 29.10.19).
Віжічаніна Л. Сучасні тенденції розвитку бібліотек як соціокультурних центрів. Віртуальний бібліограф. ХОУНБ ім. О. Гончара : сайт від. наук. інформації та бібліогр. / Херсон. обл. універс. наук. б-ка ім. Олеся Гончара. URL: http://biblio.lib.kherson.ua/suchasni-tendentsii.htm (дата звернення 15.04.2019).
Григор’єва О. О. Напрями роботи шкільної бібліотеки в національно-патріотичному вихованні. Шк. б-ка плюс. 2018. Січ. (№ 1/2). С. 11–13.
З Україною в серці : зб. поезій / НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського ; упоряд.: Хемчян І. І., Біла Л. О., Рубан А. І. Київ : Фенікс, 2016. 256 с.
Когут В. О. Щоб не замулювались джерела пам’яті : шк. б-ка як осередок краєзнав. та екол. виховання. Пед. вісн. Кіровоград, 2014. № 1/2. С. 127–129.
Костирко Т. М., Мігунова Т. С., Корольова Т. Д. Ефективність та якість діяльності НБ НУК імені адмірала Макарова: стратегічні підходи. Вимірювання в бібліотеках: оцінка ефективності та якості роботи : матеріали інтернет-конф., 6–10 черв. 2017 р., м. Харків / Харків. нац. ун-т радіоелектроніки, Наук. б-ка. URL: http://openarchive.nure.ua/handle/document/3683 (дата звернення 12.09.2019).
Лупіка Л. Сучасні бібліотеки – відкритий простір для освіти, спілкування і дозвілля. Бібл. форум України. 2015. № 2. С. 27–28.
Матвійчук О. Є. Бібліотека як соціокультурний інститут: освітньо-виховна місія. Вісн. Нац. авіац. ун-ту. Філософія. Культурологія : зб. наук. пр. Київ, 2010. № 2. С. 155–160.
Матвійчук О. Є. Соціокультурна діяльність бібліотек: термінологічний аспект. StattiOnline : б-ка наук. ст. URL: https://bit.ly/2OV2WwP (дата звернення: 29.10.19).
Освітянська бібліотека в сучасній системі соціокультурних комунікацій : метод. рек. / НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського ; авт.-упоряд.: Глазунова С. М., Ніколаєнко Я. М., Сошинська Я. Є. ; наук. ред.: Добко Т. В., Пономаренко Л. О. Київ, 2019. 74 с. URL: http://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2019/07/Educational_Library_in_the_Socio-Cultural_Communications_2019.pdf (дата звернення: 29.10.19).
Панасюк Т. Г. Екологічна освіта та екологічне виховання в науковій бібліотеці Хмельницького національного університету. Наукова бібліотека Хмельницького національного університету : сайт. URL: http://lib.khnu.km.ua/about_library/naukova_robota/2011/pan_eko.htm (дата звернення: 29.10.19).
Патріотичне виховання у шкільних бібліотеках: методи та підходи : метод. рек. / НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського ; авт.: І. І. Хемчян, Л. М. Бондар, Т. В. Добко, А. І. Рубан ; наук. ред.: Л. Д. Березівська, Т. В. Добко. Київ, 2017. 103 c. URL: http://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2017/09/patriotic_education_method_recommend_2017.pdf (дата звернення: 29.10.19).
Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та Методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах : наказ М-ва освіти і науки України від 16.06.2015 № 641. Інформ. зб. та комент. М-ва освіти і науки України. 2015. № 7. С. 70–95.
Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016–2020 роки : Указ Президента України від 13 жовт. 2015 р. № 580/2015. Офіц. вісн. Президента України. 2015. № 23. Ст. 1319.
Соціокультурна діяльність / Нац. парлам. б-ка України ; уклад.: С. Кравченко, І. Цуріна. Київ : б. в., 2005. 67 с.
Федорченко Н. Соціокультурна діяльність Богуславської ЦРБ. Бібл. планета. 2018. № 1. С. 23–25.
Önal H. I. IFLA/UNESCO School Library Manifesto for Creating One World. Libri : Intern. J. of Libr. and Inform. Studies. 2009. Vol. 59, Iss. 1. P. 45–54.
Eshet-Alkalai Y., Soffer O. Guest Editorial – Navigating in the Digital Era : Digital Literacy: Socio-Cultural and Educational Aspects. Journal of Educational Technology & Society. 2012. Vol. 15, No. 2. P. 1.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Brui O., Savenkova L., Chukanova S. Profil kompetentnostei bibliotekariv z akademichnoi dobrochesnosti : rekomendatsii / UBA ta in. Kyiv, 2019. 16 s. URL: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/27045/1/AI_Profil_2019.pdf (data zvernennia: 29.10.19).
Vizhichanina L. Suchasni tendentsii rozvytku bibliotek yak sotsiokulturnykh tsentriv. Virtualnyi bibliohraf. KhOUNB im. O. Honchara : sait vid. nauk. informatsii ta bibliohr. / Kherson. obl. univers. nauk. b-ka im. Olesia Honchara. URL: http://biblio.lib.kherson.ua/suchasni-tendentsii.htm (data zvernennia 15.04.2019).
Hryhorieva O. O. Napriamy roboty shkilnoi biblioteky v natsionalno-patriotychnomu vykhovanni. Shk. b-ka plius. 2018. Sich. (№ 1/2). S. 11–13.
Z Ukrainoiu v sertsi : zb. poezii / NAPN Ukrainy, DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho ; uporiad.: Khemchian I. I., Bila L. O., Ruban A. I. Kyiv : Feniks, 2016. 256 s.
Kohut V. O. Shchob ne zamuliuvalys dzherela pamiati : shk. b-ka yak oseredok kraieznav. ta ekol. vykhovannia. Ped. visn. Kirovohrad, 2014. № 1/2. S. 127–129.
Kostyrko T. M., Mihunova T. S., Korolova T. D. Efektyvnist ta yakist diialnosti NB NUK imeni admirala Makarova: stratehichni pidkhody. Vymiriuvannia v bibliotekakh: otsinka efektyvnosti ta yakosti roboty : materialy internet-konf., 6–10 cherv. 2017 r., m. Kharkiv / Kharkiv. nats. un-t radioelektroniky, Nauk. b-ka. URL: http://openarchive.nure.ua/handle/document/3683 (data zvernennia 12.09.2019).
Lupika L. Suchasni biblioteky – vidkrytyi prostir dlia osvity, spilkuvannia i dozvillia. Bibl. forum Ukrainy. 2015. № 2. S. 27–28.
Matviichuk O. Ye. Biblioteka yak sotsiokulturnyi instytut: osvitno-vykhovna misiia. Visn. Nats. aviats. un-tu. Filosofiia. Kulturolohiia : zb. nauk. pr. Kyiv, 2010. № 2. S. 155–160.
Matviichuk O. Ye. Sotsiokulturna diialnist bibliotek: terminolohichnyi aspekt. StattiOnline : b-ka nauk. st. URL: https://bit.ly/2OV2WwP (data zvernennia: 29.10.19).
Osvitianska biblioteka v suchasnii systemi sotsiokulturnykh komunikatsii : metod. rek. / NAPN Ukrainy, DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho ; avt.-uporiad.: Hlazunova S. M., Nikolaienko Ya. M., Soshynska Ya. Ye. ; nauk. red.: Dobko T. V., Ponomarenko L. O. Kyiv, 2019. 74 s. URL: http://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2019/07/Educational_Library_in_the_Socio-Cultural_Communications_2019.pdf (data zvernennia: 29.10.19).
Panasiuk T. H. Ekolohichna osvita ta ekolohichne vykhovannia v naukovii bibliotetsi Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Naukova biblioteka Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu : sait. URL: http://lib.khnu.km.ua/about_library/naukova_robota/2011/pan_eko.htm (data zvernennia: 29.10.19).
Patriotychne vykhovannia u shkilnykh bibliotekakh: metody ta pidkhody : metod. rek. / NAPN Ukrainy, DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho ; avt.: I. I. Khemchian, L. M. Bondar, T. V. Dobko, A. I. Ruban ; nauk. red.: L. D. Berezivska, T. V. Dobko. Kyiv, 2017. 103 c. URL: http://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2017/09/patriotic_education_method_recommend_2017.pdf (data zvernennia: 29.10.19).
Pro zatverdzhennia Kontseptsii natsionalno-patriotychnoho vykhovannia ditei i molodi, Zakhodiv shchodo realizatsii Kontseptsii natsionalno-patriotychnoho vykhovannia ditei i molodi ta Metodychnykh rekomendatsii shchodo natsionalno-patriotychnoho vykhovannia u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh : nakaz M-va osvity i nauky Ukrainy vid 16.06.2015 № 641. Inform. zb. ta koment. M-va osvity i nauky Ukrainy. 2015. № 7. S. 70–95.
Pro Stratehiiu natsionalno-patriotychnoho vykhovannia ditei ta molodi na 2016–2020 roky : Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 13 zhovt. 2015 r. № 580/2015. Ofits. visn. Prezydenta Ukrainy. 2015. № 23. St. 1319.
Sotsiokulturna diialnist / Nats. parlam. b-ka Ukrainy ; uklad.: S. Kravchenko, I. Tsurina. Kyiv : b. v., 2005. 67 s.
Fedorchenko N. Sotsiokulturna diialnist Bohuslavskoi TsRB. Bibl. planeta. 2018. № 1. S. 23–25.
Önal H. I. IFLA/UNESCO School Library Manifesto for Creating One World. Libri : Intern. J. of Libr. and Inform. Studies. 2009. Vol. 59, Iss. 1. P. 45–54.
Eshet-Alkalai Y., Soffer O. Guest Editorial – Navigating in the Digital Era : Digital Literacy: Socio-Cultural and Educational Aspects. Journal of Educational Technology & Society. 2012. Vol. 15, No. 2. P. 1.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Ярослава Ніколаєнко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- вони залишають за собою право на авторство своєї роботи одразу після її публікації, зберігають це право за собою без жодних обмежень, а також передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY-NC-SA, котра дозволяє іншим особам редагувати, вносити зміни і брати за основу для своїх творів їхній твір некомерційним чином поки автори похідних творів вказують авторів як авторів оригіналу і ліцензують свої твори на тих самих умовах.
Дата початку дії авторського права на статтю відповідає даті публікації випуску, до якого вона включена.
СПІВПРАЦЯ З АВТОРАМИ
Редакція інформує авторів із редакційно-видавничим процесом, прописує терміни прийому матеріалів та дати публікації випусків. Окрім цього автор отримує детальний опис процесу рецензування. (Редакція здійснює підбір рецензентів для кожного окремого рукопису та надсилає авторам розгорнуті коментарі рецензентів).
Автор, подаючи статтю, висловлює тим самим згоду на її публікування у виданні, розміщення у вільному доступі на сайті видання в мережі Інтернет і передачу тексту статті (зокрема посилань, бібліографічної інформації тощо) третім особам, надання яким цих відомостей має обов’язковий характер, або іншим особам для використання з некомерційною метою, забезпечення можливості цитування публікації та підвищення індексу цитованості автора й видання.
Редакційна колегія визначає науковий рівень поданої статті, відповідність тематиці видання та встановленим вимогам.
Редакція зберігає за собою право на незначне літературне редагування та корегування текстів зі збереженням авторського стилю.
Рішення редколегії щодо прийняття або відхилення рукопису ґрунтується на його актуальності, новизні, відповідності науковому спрямуванню та вимогам видання.
Редакція має право вилучити вже опубліковану статтю, якщо з’ясується, що в процесі публікування статті порушені чиїсь права або ж загальноприйняті норми наукової етики.