Феномен педагогічної казки Василя Сухомлинського
DOI:
https://doi.org/10.32405/2663-5739-2020-4-45-53Ключові слова:
Василь Сухомлинський, дитина, гуманна педагогіка, дитяча література, педагогічна казка, виховання, дидактика, психотерапія, освіта.Анотація
У статті переосмислюються твори малої художньої прози (казкові художні мініатюри), написані спеціально для дітей українським педагогом-новатором, талановитим вихователем і письменником Василем Олександровичем Сухомлинським. Відзначено, що за допомогою особливих виражальних засобів художнього слова авторові вдалося створити яскраві образи та сюжети, унікальний казковий світ, максимально пристосований для дитячого сприйняття та розуміння, наділений винятковими духотворчими можливостями й могутнім педагогічним потенціалом. Казки Василя Олександровича були і залишаються джерелом виховання, навчання і творчості для багатьох поколінь педагогів, дітей і їх батьків. Вони, безсумнівно, посідають чільне місце в українській дитячій літературі і є взірцем реалізації ідей світової гуманної педагогіки. Автором узагальнено суб’єктивні думки студентів педагогічних закладів вищої освіти (вибірка становила 85 респондентів) та з’ясовано бачення особливостей казок Сухомлинського сучасною молоддю, що здобуває педагогічну професію. Так, найсуттєвішими ознаками було названо такі: доброта, повчальність, лаконічність. Доведено, що казки Василя Сухомлинського актуальні і нині, як власне, і його педагогічні ідеї, що є співзвучними із завданнями, які стоять перед сучасною системою освіти. За допомогою невеликих за обсягом, але глибоких за змістом казкових творів, реалізація багатьох загальних напрямів сучасної освіти, передусім дошкільної і початкової ланок (фізичного, психічного, соціального) та напрямів виховання дітей дошкільного і молодшого шкільного віку (морально-естетичного, емоційно-вольового, загальнокультурного, інтелектуально-мовленнєвого тощо) буде ефективною й принесе радість учасникам освітнього процесу. У публікації зроблено акцент на неприхованій дидактиці казок видатного майстра-педагога та їх психотерапевтичній ефективності.Посилання
Баранюк І. Поетика творів художньої педагогіки В. Сухомлинського. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: Педагогічні науки, 2013. Вип. 123 (1). С. 112–116.
Вознюк О. В. Феномен казки у розвитку дитини: від В. О. Сухомлинського до сьогодення. Філософія для дітей. В. О. Сухомлинський у діалозі з сучасністю : Педагогічні читання : зб. наук.-метод. праць ; за заг. ред. О. В. Сухомлинської, О. Я. Савченко. Житомир, 2017. С. 19–24.
Данилюк І. В., Зольникова С. В. Казкотерапія як метод психологічного впливу на особистість. Психологічний часопис, 2019. Т. 5. № 6. С. 161–173. DOI (Issue): https://doi.org/10.31108/1.2019.5.6.
Масловська М. Казковий світ Василя Сухомлинського. Волинь-Житомирщина. Історико-філологічний збірник з регіональних проблем, 2002. № 9. С. 215–219.
Старикова Л. В. Оповідання та казки Василя Сухомлинського та їх розповсюдження в Україні і світі. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки, 2017. Вип. 5. С. 122-127.
Сухомлинська О. В. Художня спадщина В. О. Сухомлинського в культурологічному вимірі. Педагогічний вісник [Кіровоградський ОІППО імені Василя Сухомлинського], 2008. № 1–2. С. 3–8.
Сухомлинський В. Я розповім вам казку… Філософія для дітей / уклад. О. Сухомлинська. Харків : Школа, 2016. 576 с.
Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям. Вибрані твори : в 5 т. Т. 3. Київ : Рад. школа, 1973. 510 с.
Тихомиров О. К. Психология мышления. Москва : Изд. МГУ, 1984. 272 с.
Шапошник О. М. Текст-типологічні особливості народної та літературної казки: порівняльний та перекладознавчий аспекти. Українське мовознавство, 2011. 41/1. С. 294–299.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Baraniuk, I. (2013). Poetyka tvoriv khudozhnoi pedahohiky V. Sukhomlynskoho. Naukovi zapysky [Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka]. Series: Pedagogical Sciences, 123 (1), 112–116 [in Ukrainian].
Vozniuk, O. V. (2017). Fenomen kazky u rozvytku dytyny: vid V. O. Sukhomlynskoho do sohodennia. O. V. Sukhomlynska & O. Ya. Savchenko (Eds.). Filosofiia dlia ditei. V. O. Sukhomlynskyi u dialozi z suchasnistiu. Pedagogical readings (pp.19–24). Zhytomyr : Levkovets N. M. [in Ukrainian].
Danyliuk, I. V., & Zolnykova S. V. (2019). Kazkoterapiia yak metod psykholohichnoho vplyvu na osobystist. Psykholohichnyi chasopys, (5), 6, 161–173. DOI (Issue): https://doi.org/10.31108/1.2019.5.6 [in Ukrainian].
Maslovska, M. (2002). Kazkovyi svit Vasylia Sukhomlynskoho. Volyn-Zhytomyrshchyna. Istoryko-filolohichnyi zbirnyk z rehionalnykh problem, 9, 215–219 [in Ukrainian].
Starykova, L. V. (2017). Opovidannia ta kazky Vasylia Sukhomlynskoho ta yikh rozpovsiudzhennia v Ukraini i sviti. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Pedahohichni nauky, 5, 122–127 [in Ukrainian].
Sukhomlynska, O. V. (2008). Khudozhnia spadshchyna V. O. Sukhomlynskoho v kulturolohichnomu vymiri. Pedahohichnyi visnyk [Kirovohradskyi OIPPO imeni Vasylia Sukhomlynskoho], (1–2), 3–8 [in Ukrainian].
Sukhomlynskyi, V. (2016). Ya rozpovim vam kazku… Filosofiia dlia ditei. (O. Sukhomlynska, Compiler). Kharkiv: Shkola [in Ukrainian].
Sukhomlynskyi, V. O. (1073). Sertse viddaiu ditiam. Selected works (Vol. 3). Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].
Tihomirov, O. K. (1984). Psihologiya myishleniya. Moscow : Izdatelstvo MGU [in Russian].
Shaposhnyk, O. M. (2011). Tekst-typolohichni osoblyvosti narodnoi ta literaturnoi kazky: porivnialnyi ta perekladoznavchyi aspekty. Ukrainske movoznavstvo, 41/1, 294–299 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Юлія Павленко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- вони залишають за собою право на авторство своєї роботи одразу після її публікації, зберігають це право за собою без жодних обмежень, а також передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY-NC-SA, котра дозволяє іншим особам редагувати, вносити зміни і брати за основу для своїх творів їхній твір некомерційним чином поки автори похідних творів вказують авторів як авторів оригіналу і ліцензують свої твори на тих самих умовах.
Дата початку дії авторського права на статтю відповідає даті публікації випуску, до якого вона включена.
СПІВПРАЦЯ З АВТОРАМИ
Редакція інформує авторів із редакційно-видавничим процесом, прописує терміни прийому матеріалів та дати публікації випусків. Окрім цього автор отримує детальний опис процесу рецензування. (Редакція здійснює підбір рецензентів для кожного окремого рукопису та надсилає авторам розгорнуті коментарі рецензентів).
Автор, подаючи статтю, висловлює тим самим згоду на її публікування у виданні, розміщення у вільному доступі на сайті видання в мережі Інтернет і передачу тексту статті (зокрема посилань, бібліографічної інформації тощо) третім особам, надання яким цих відомостей має обов’язковий характер, або іншим особам для використання з некомерційною метою, забезпечення можливості цитування публікації та підвищення індексу цитованості автора й видання.
Редакційна колегія визначає науковий рівень поданої статті, відповідність тематиці видання та встановленим вимогам.
Редакція зберігає за собою право на незначне літературне редагування та корегування текстів зі збереженням авторського стилю.
Рішення редколегії щодо прийняття або відхилення рукопису ґрунтується на його актуальності, новизні, відповідності науковому спрямуванню та вимогам видання.
Редакція має право вилучити вже опубліковану статтю, якщо з’ясується, що в процесі публікування статті порушені чиїсь права або ж загальноприйняті норми наукової етики.