Листи В. Сухомлинського про ціннісне ставлення до світу живого як джерело біографістики
DOI:
https://doi.org/10.32405/2663-5739-2020-4-54-63Ключові слова:
Василь Сухомлинський, довкілля, екологічне виховання, екологічний світогляд, епістолярії, книги, листування, освіта, охорона природи.Анотація
Стаття присвячена розкриттю маловідомого аспекту педагогічної спадщини Василя Сухомлинського – епістоляріям, в яких піднята тема екологічного виховання молодших школярів та дітей старшого віку, формування їхнього екологічного світогляду. Виявлено, що кореспондентами педагога виступали непересічні особистості – психологи О. Андреєва, О. Губко, письменники Б. Рябінін, І. Єфремов. Встановлено, що метою їхньої професійної діяльності, доповненою власними ідеями і переконаннями, було збереження і примноження природного середовища, зокрема тварин, особливо тих, що живуть поряд із людиною. У своїх листах кореспонденти обговорювали широке коло питань: зміст шкільної освіти, проблему дитячих самогубств, дитячої злочинності, розрив між вихованням та освітою. З’ясовано, що вищезгадані науковці та письменники поділяли погляди педагога на роль і значення природи в житті дитини, надавали великого значення фактору природи в освіті й вихованні школярів та сприяли появі у В. Сухомлинського нових ідей і поглядів щодо екології дитинства. Звернення до епістолярної спадщини педагога засвідчило, що вона є невід’ємною складовою його творчості. Вона містить у собі багато оригінальних і цінних ідей, але досі залишається недостатньо вивченою, малодослідженою і потребує подальшого розгляду та аналізу. Застосовуючи мікроісторичний підхід, що сконцентрований на особистісній інтерпретації подій і суттєво збагачує розуміння фактів повсякденності, зроблено висновок про важливість таких розвідок, які надають можливість дослідити процеси народження нових ідей щодо екологічного виховання, їх витоки та засади, а також вплив на особистість самого Василя Сухомлинського.Посилання
Андреева Е. К. Союз с природой. Москва : Знание, 1985. 80 с. (Серия: Народный университет. Педагогический факультет ; № 11).
Березівська Л. Д. Реформування загальної середньої освіти в Радянській Україні в умовах авторитарного суспільства (1931–1991): історіографія та джерела. Науково-педагогічні студії. 2019. Вип. 3. DOI: https://doi.org/10.32405/2
Електроенергетика та охорона навколишнього середовища. Функціонування енергетики в сучасному світі. Кн. 5. URL:http://energetika.in.ua/ua/books/book-5/part-3/section-1 (дата звернення: 30.10.2020).
Ефремов И. А. Час Быка : научно-фантастический роман. Москва : Молодая гвардия, 1968. 457 с.
Женщина – семья – общество. Семья и школа. 1967. № 1. С. 6–9. URL: https://docviewer.yandex.ru/view/0/?page=7&*=hFqs2yq59Gm7ibn3tgBk4swFVDJ7InVybCI6InlhLWRpc2stcHVibGljOi8veW54UUJDeHVhMEhSMmFTUkFHYnEwVFhNSGRYUVBQLzJFKytHREtobmZ5ZzVabDdHRnYvUkJ0S1U2WWdRZCtobHEvSjZicG1SeU9Kb25UM1ZvWG5EYWc9PTovMTk2NyDQsy8wMS0xOTY3LnBkZiIsInRpdGxlIjoiMDEtMTk2Ny5wZGYiLCJub2lmcmFtZSI6ZmFsc2UsInVpZCI6IjAiLCJ0cyI6MTU5OTU1OTE0NzMxNCwieXUiOiI3MTY0OTA2NTUxNTc4MTcxNjAwIn0%3D (дата звернення: 30.10.2020).
Круглий стіл «Сухомлинському пишуть» (епістолярна спадщина педагога). URL:https://dnpb.gov.ua/ua/naukovi-zakhody/ круглі-столи/17340-2/ (дата звернення: 30.10.2020).
Лаборатория фантастики. Иван Ефремов. URL:https://fantlab.ru/autor181 (дата звернення: 30.10.2020).
Лапшина С. Встречи. К 100-летию природолюба и собаковеда Бориса Степановича Рябинина : сборник статей, писем и фотографий / авт.-сост. С. Т. Лапшина. Пермь: Изд. Богатырев П. Г., 2012. 142 с.
Медынский Г. Пути и поиски. Москва: Известия, 1970. 288 с. С. 222–223.
Рябинин Б. О любви к живому. Москва : Просвещение, 1966. 378 с. URL:https://www.livelib.ru/book/1002966722-o-lyubvi-k-zhivomu-boris-ryabinin
Рябинин Борис Степанович Биография. Писатель, гуманист, боец. URL:http://kungur-ryabininka.blogspot.com/2014/08/blog-post_20.html (дата звернення: 30.10.2020)
Рябинин Б. Ушедшее – живущее. Книга воспоминаний. Москва : Советский писатель, 1985. 432 с.
Сухомлинська Л. В. Шкільний сад – складова освітньо-виховного середовища школи Сухомлинського. Інноватика у вихованні : зб. наукових праць. Рівне, 2019. Вип. 10. С. 119-128. doi: 10.35619/iiu.v0i10.155
Сухомлинська Л. Світ живого у педагогіці Василя Сухомлинського. Наукові записки [Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка].. Педагогічні науки. Кропивницький, 2018. Вип. 171. С. 223–229.
Шевців З. М. Виховання в учнів бережливого ставлення до природи у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського : дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. Київ : Ін-т педагогіки АПН України, 1994. 144 с.
Шемшученко Ю. С. Закон УРСР «Про охорону природи Української РСР» 1960. [Електронний ресурс]. Енциклопедія історії України. Т. 3: Е-Й / редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. НАН України, Ін-т історії України. Київ : Наукова думка, 2005. С. 219. URL: http://www.history.org.ua/?termin=Zakon_URSR_Pro_okhoronu_pryrody_URSR_1960 (дата звернення: 30.10.2020).
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Andreeva, E. K. (1985). Soiuz s prirodoi. Moskva: Znanie [in Russian].
Berezіvska L. D. (2019). Reformuvannia zahalnoi serednoi osvіty v Radianskіi Ukrainі v umovakh avtorytarnoho suspіlstva (1931–1991): іstorіohrafіia ta dzherela. Naukovo-pedahohіchnі studіi, 3. DOI: https://doi.org/10.32405/2 [in Ukrainian].
Elektroenerhetyka ta okhorona navkolyshnoho seredovyshcha. Funktsionuvannia enerhetyky v suchasnomu sviti. Knyha 5. Retrieved from: http://energetika.in.ua/ua/books/book-5/part-3/section-1 [in Ukrainian].
Efremov, I. A. (1968). Chas Byka nauchno-fantasticheskii roman. Moskva: Molodaia gvardiia [in Russian].
Zhenshchina – semia – obshchestvo (1967). Semia i shkola, 1, 6–9. Retrieved from: https://docviewer.yandex.ru/view/0/?page=7&*=hFqs2yq59Gm7ibn3tgBk4swFVDJ7InVybCI6InlhLWRpc2stcHVibGljOi8veW54UUJDeHVhMEhSMmFTUkFHYnEwVFhNSGRYUVBQLzJFKytHREtobmZ5ZzVabDdHRnYvUkJ0S1U2WWdRZCtobHEvSjZicG1SeU9Kb25UM1ZvWG5EYWc9PTovMTk2NyDQsy8wMS0xOTY3LnBkZiIsInRpdGxlIjoiMDEtMTk2Ny5wZGYiLCJub2lmcmFtZSI6ZmFsc2UsInVpZCI6IjAiLCJ0cyI6MTU5OTU1OTE0NzMxNCwieXUiOiI3MTY0OTA2NTUxNTc4MTcxNjAwIn0%3D [in Russian].
Kruhlyi stil «Sukhomlynskomu pyshut» (epistoliarna spadshchyna pedahoha). Retrieved from: https://dnpb.gov.ua/ua/naukovi-zakhody/https://dnpb.gov.ua/ua/naukovi-zakhody/круглі-столи/17340-2/ [in Ukrainian].
Laboratoriia fantastiki. Ivan Efremov. Retrieved from: https://fantlab.ru/autor181 [in Russian].
Lapshina S. (2012). Vstrechi. K 100-letiiu prirodoliuba i sobakoveda Borisa Stepanovicha Riabinina sbornik statei pisem i fotografii Perm Bogatyrev P G. [in Russian].
Medynskii G. (1970). Puti i poiski (pp. 222–223). Moskva: Izvestiia [in Russian].
Riabinin B. (1966). O liubvi k zhivomu. Moskva: Prosveshchenie. Retrieved from: https://www.livelib.ru/book/1002966722-o-lyubvi-k-zhivomu-boris-ryabinin [in Russian].
Riabinin Boris Stepanovich. Biografiia. Pisatel, gumanist, boets. Retrieved from: http://kungur-ryabininka.blogspot.com/2014/08/blog-post_20.html [in Russian].
Riabinin, B. (1985). Ushedshee – zhivushchee. Kniga vospominanii. Moskva: Sovetskii pisatel [in Russian].
Sukhomlynska L. V. (2019). Shkilnyi sad – skladova osvitno-vykhovnoho seredovyshcha shkoly Sukhomlynskoho. Innovatyka u vykhovanni : zbirnyk naukovykh prats, 10, 119–128. doi: 10.35619/iiu.v0i10.155 [in Ukrainian].
Sukhomlynska, L. (2018). Svitzhyvoho u pedahohitsi Vasylia Sukhomlynskoho. Naukovi zapysky [Tsentralnoukrainskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka]. Pedahohichni nauky, 171, 223–229 [in Ukrainian].
Shevtsiv Z. M. (1994) Vykhovannia v uchniv berezhlyvoho stavlennia do pryrody u pedahohichnii spadshchyni V. O. Sukhomlynskoho: Thesis for the degree of candidate of pedagogical sciences. Kyiv: Instytut pedahohiky APN Ukrainy [in Ukrainian].
Shemshuchenko Yu. S. (2005). Zakon UZSR «Pro okhoronu pryrody Ukrainskoi RSR» 1960. Smolii, V. A. (Ed.) Entsyklopediia istorii Ukrainy (Vol. 3, p. 219) Kyiv :Naukova dumka [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Леся Сухомлинська

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- вони залишають за собою право на авторство своєї роботи одразу після її публікації, зберігають це право за собою без жодних обмежень, а також передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY-NC-SA, котра дозволяє іншим особам редагувати, вносити зміни і брати за основу для своїх творів їхній твір некомерційним чином поки автори похідних творів вказують авторів як авторів оригіналу і ліцензують свої твори на тих самих умовах.
Дата початку дії авторського права на статтю відповідає даті публікації випуску, до якого вона включена.
СПІВПРАЦЯ З АВТОРАМИ
Редакція інформує авторів із редакційно-видавничим процесом, прописує терміни прийому матеріалів та дати публікації випусків. Окрім цього автор отримує детальний опис процесу рецензування. (Редакція здійснює підбір рецензентів для кожного окремого рукопису та надсилає авторам розгорнуті коментарі рецензентів).
Автор, подаючи статтю, висловлює тим самим згоду на її публікування у виданні, розміщення у вільному доступі на сайті видання в мережі Інтернет і передачу тексту статті (зокрема посилань, бібліографічної інформації тощо) третім особам, надання яким цих відомостей має обов’язковий характер, або іншим особам для використання з некомерційною метою, забезпечення можливості цитування публікації та підвищення індексу цитованості автора й видання.
Редакційна колегія визначає науковий рівень поданої статті, відповідність тематиці видання та встановленим вимогам.
Редакція зберігає за собою право на незначне літературне редагування та корегування текстів зі збереженням авторського стилю.
Рішення редколегії щодо прийняття або відхилення рукопису ґрунтується на його актуальності, новизні, відповідності науковому спрямуванню та вимогам видання.
Редакція має право вилучити вже опубліковану статтю, якщо з’ясується, що в процесі публікування статті порушені чиїсь права або ж загальноприйняті норми наукової етики.