Проблеми становлення дистанційного навчання в Україні (за матеріалами соціологічного дослідження)

Автор(и)

  • Наталія Петрощук Київський університет імені Бориса Грінченка, Ukraine
  • Оксана Матвійчук Київський університет імені Бориса Грінченка, Ukraine
  • Лариса Карчина Комунальний позашкільний навчальний заклад «Київська Мала академія наук учнівської молоді», Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32405/2663-5739-2021-5-53-65

Анотація

У статті досліджено етапи становлення дистанційного навчання в Україні з позиції забезпечення неперервності освіти на випадок надзвичайних ситуацій. Здійснено аналіз законодавчої бази становлення дистанційного навчання. Встановлено, що головним завданням дистанційного навчання є розвиток творчих та інтелектуальних здібностей дитини за допомогою відкритого й вільного використання всіх освітніх ресурсів і програм, включно з наявними в інтернеті. Визначено переваги дистанційної форми навчання для учнів загальноосвітніх навчальних закладів, які полягають в інтенсивному оновленні знань, що здобуваються зі світових інформаційних ресурсів, розширюють поле діяльності вчителя (незалежно від місцезнаходження усіх суб’єктів навчального процесу), розвивають пізнавальні інтереси, сприяють формуванню професійної орієнтації учнів, оволодінню методами наукових досліджень. Розроблено анкети для виявлення ставлення українських учнів та їхніх батьків до дистанційного навчання як альтернативи очній формі навчання під час пандемії. Проведено соціологічне дослідження організації дистанційного навчання у школах та зібрано дані щодо проблем і викликів, з якими стикалися учні та їхні батьки під час навчання онлайн. Виокремлено основні чинники дистанційного навчання, зокрема гнучкість місця, часу, темпу та траєкторії навчання. Зроблено висновок, що дистанційне навчання виявилось для учнів комфортним за рахунок більшої кількості вільного часу та менш напруженого розкладу, натомість батьки вбачали перевагу дистанційного навчання в економії часу на дорогу до/зі школи. Найбільшими проблемами виявилися складність у навчанні без пояснень і допомоги викладачів та брак живого спілкування. Визначено перспективи щодо застосування елементів дистанційної навчання для подальшого розвитку української шкільної системи.

Біографії авторів

Наталія Петрощук, Київський університет імені Бориса Грінченка

кандидат педагогічних наук, доцент Київського університету імені Бориса Грінченка

Оксана Матвійчук, Київський університет імені Бориса Грінченка

кандидат педагогічних наук, доцент Київського університету імені Бориса Грінченка,
науковий співробітник відділу науково-освітніх інформаційних ресурсів ДНПБ України імені В. О. Сухомлинського

Лариса Карчина, Комунальний позашкільний навчальний заклад «Київська Мала академія наук учнівської молоді»

методист

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-31

Як цитувати

Петрощук, Н., Матвійчук, О., & Карчина, Л. (2021). Проблеми становлення дистанційного навчання в Україні (за матеріалами соціологічного дослідження). Науково-педагогічні студії, (5), 53–65. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2021-5-53-65

Номер

Розділ

Історико-педагогічні студії