Вектори стратегічного розвитку наукових бібліотек закладів вищої освіти України, Литви, Польщі
DOI:
https://doi.org/10.32405/2663-5739-2021-5-145-160Анотація
The article highlights the results of structural and substantive analysis of the main strategic development vectors for scientific libraries of seven European universities: National University of Kyiv-Mohyla Academy, Taras Shevchenko National University of Kyiv, National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”, Borys Grinchenko Kyiv University, Vilnius University, Warsaw University and Jagiellonian University. The methods of system, structural and content analysis have been used in the research.
The main strategic development directions of libraries, inherent in all objects of the research, are educational (documentary and informational quality of student learning, resource support of teaching), scientific (informational support for the researchers, assistance in managing research results), technological (introduction of new technological solutions, creation of favorable physical and virtual space, updating of material and technical base), partnership (cooperation with libraries, educational institutions, establishments and organizations of the public-private sector, international cooperation), professional (formation of environment for professional development of library staff).
It has been found out that the general trend is the integration of strategies for the development of university libraries with the strategies of the universities themselves, focusing on ensuring and supporting their implementation. The library of a higher education institution is considered by researchers as an intellectual space, a complex scientific-informational and social-communication complex, a key information resource of the university, a full-fledged structure that participates in the modernization processes of the university, contributing to the quality of the research, the quality of support for the research activity, the quality of support for studying and teaching process.
It has been emphasized that the strategies are built using both traditional and innovative approaches. The most progressive authors-developers of the analyzed strategic documents focus on the development of the library as a comfortable virtual environment and creative communication environment that stimulates the creation and implementation of innovations, active communication with the reader-client, supporting the concepts of Open Science and Open Education.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- вони залишають за собою право на авторство своєї роботи одразу після її публікації, зберігають це право за собою без жодних обмежень, а також передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY-NC-SA, котра дозволяє іншим особам редагувати, вносити зміни і брати за основу для своїх творів їхній твір некомерційним чином поки автори похідних творів вказують авторів як авторів оригіналу і ліцензують свої твори на тих самих умовах.
Дата початку дії авторського права на статтю відповідає даті публікації випуску, до якого вона включена.
СПІВПРАЦЯ З АВТОРАМИ
Редакція інформує авторів із редакційно-видавничим процесом, прописує терміни прийому матеріалів та дати публікації випусків. Окрім цього автор отримує детальний опис процесу рецензування. (Редакція здійснює підбір рецензентів для кожного окремого рукопису та надсилає авторам розгорнуті коментарі рецензентів).
Автор, подаючи статтю, висловлює тим самим згоду на її публікування у виданні, розміщення у вільному доступі на сайті видання в мережі Інтернет і передачу тексту статті (зокрема посилань, бібліографічної інформації тощо) третім особам, надання яким цих відомостей має обов’язковий характер, або іншим особам для використання з некомерційною метою, забезпечення можливості цитування публікації та підвищення індексу цитованості автора й видання.
Редакційна колегія визначає науковий рівень поданої статті, відповідність тематиці видання та встановленим вимогам.
Редакція зберігає за собою право на незначне літературне редагування та корегування текстів зі збереженням авторського стилю.
Рішення редколегії щодо прийняття або відхилення рукопису ґрунтується на його актуальності, новизні, відповідності науковому спрямуванню та вимогам видання.
Редакція має право вилучити вже опубліковану статтю, якщо з’ясується, що в процесі публікування статті порушені чиїсь права або ж загальноприйняті норми наукової етики.