Ретроспективний аналіз дисертацій за темою «Інклюзивна освіта»

Автор(и)

  • Світлана Коваленко Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32405/2663-5739-2021-5-173-184

Анотація

У статті здійснено бібліометричне дослідження дисертацій вітчизняних науковців за темою «Інклюзивна освіта» з метою виявлення стану розвитку української науки в цьому напрямі. Наведено статистичні дані щодо дисертацій, які захищені в науково-дослідних установах та вищих навчальних закладах освітянської галузі із зазначеної теми в розрізі спеціальностей Атестаційної колегії МОН України (АК МОН України), галузь «Педагогіка», наукових ступенів та дисертаційної активності цих закладів освіти щодо висвітлення досліджуваної теми.
Надано короткий екскурс щодо проведення перших міжнародних форумів з проблеми інклюзивної освіти, на яких у міжнародній практиці введено термін «інклюзія». Автором наголошено на загостренні проблеми в освіті з навчання дітей з особливими освітніми потребами у зв’язку з карантинними заходами через пандемію COVID-19 та запровадженням всеохоплюючого дистанційного навчання, а також звернуто особливу увагу на ІКТ-освіту таких дітей. Обґрунтовано потребу в організації нових інклюзивно-ресурсних центрів, відкритті додаткових інклюзивних класів у закладах загальної середньої освіти (далі – ЗЗСО), які мають забезпечити здобуття загальної середньої освіти дітьми з обмеженими можливостями. На основі висвітлення результатів наведеного бібліометричного дослідження зроблено висновок щодо актуалізації проблематики розглянутих дисертаційних робіт, який може бути підставою для надання таким дослідженням інноваційної ваги з метою створення для дітей з особливими потребами спеціальних програм і методик навчання різних предметів, у тому числі й з ІКТ-підготовки. Вибірку та аналіз дисертацій зроблено в процесі роботи над науково-допоміжним покажчиком «Дисертації з питань освіти 1991-2021 рр.».

Біографія автора

Світлана Коваленко, Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського

У статті здійснено бібліометричне дослідження дисертацій вітчизняних науковців за темою «Інклюзивна освіта» з метою виявлення стану розвитку української науки в цьому напрямі. Наведено статистичні дані щодо дисертацій, які захищені в науково-дослідних установах та вищих навчальних закладах освітянської галузі із зазначеної теми в розрізі спеціальностей Атестаційної колегії МОН України (АК МОН України), галузь «Педагогіка», наукових ступенів та дисертаційної активності цих закладів освіти щодо висвітлення досліджуваної теми.
Надано короткий екскурс щодо проведення перших міжнародних форумів з проблеми інклюзивної освіти, на яких у міжнародній практиці введено термін «інклюзія». Автором наголошено на загостренні проблеми в освіті з навчання дітей з особливими освітніми потребами у зв’язку з карантинними заходами через пандемію COVID-19 та запровадженням всеохоплюючого дистанційного навчання, а також звернуто особливу увагу на ІКТ-освіту таких дітей. Обґрунтовано потребу в організації нових інклюзивно-ресурсних центрів, відкритті додаткових інклюзивних класів у закладах загальної середньої освіти (далі – ЗЗСО), які мають забезпечити здобуття загальної середньої освіти дітьми з обмеженими можливостями. На основі висвітлення результатів наведеного бібліометричного дослідження зроблено висновок щодо актуалізації проблематики розглянутих дисертаційних робіт, який може бути підставою для надання таким дослідженням інноваційної ваги з метою створення для дітей з особливими потребами спеціальних програм і методик навчання різних предметів, у тому числі й з ІКТ-підготовки. Вибірку та аналіз дисертацій зроблено в процесі роботи над науково-допоміжним покажчиком «Дисертації з питань освіти 1991-2021 рр.».

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-31

Як цитувати

Коваленко, С. (2021). Ретроспективний аналіз дисертацій за темою «Інклюзивна освіта». Науково-педагогічні студії, (5), 173–184. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2021-5-173-184

Номер

Розділ

Науково-інформаційний супровід освітянської галузі