Культурно-мовний релятивізм як фундамент освіти для миру
DOI:
https://doi.org/10.32405/2663-5739-2022-6-46-55Анотація
У статті представлені результати теоретико-педагогічного дослідження, метою якого було проаналізувати підходи до освіти для миру, підгрунтям яких є теорія складного мислення та культурно-лінгвістичний релятивізм. Автори встановили, що покладання у розбудові освіти для миру на культурно-лінгвістичний релятивізм передбачає гносеологічний підхід до освіти. Основним постулатом культурно-лінгвістичного релятивізму є рівномірна артикуляція різних сторін (часто полярних) одного цілого; така регуляція виключає існування центру-гегемону; тобто, має бути «дезінтегрована» так звана точка універсальності. Важливим є також визнання та прийняття відмінностей різних сторін один одним. За цією теорією, будь-яка практика будь-якої соціальної групи дає право на існування цієї групи лише через той факт, що вона вже існує. Педагогічні дії, спрямовані на розвиток в учнів культурно-лінгвістичного релятивізму у сфері освіти для миру, мають розвивати здібності логічного плюралізму та міжкультурної комунікації. Логічний плюралізм формується на бізі міжкультурної комунікації: взаємодії різноманітних соціальних, економічних, політичних, культурних світосприйнять, світобачень, практик, способів мислення тощо. Отже, володіння логічним плюралізмом та міжкультурною комунікацією як підгрунтями культурно-лінгвістичного релятивізму дозволяє правильно розуміти Іншого (чужого) шляхом інтерпретації культурних проявів, використання критеріїв адекватного тлумачення «чужої» культури; допомагає досягти внутрішньої та зовнішньої рівноваги (миру), участі у діалозі та співпраці, зміни моделей поведінки в конфліктах; підтримує повагу до життя та гідності кожної людини, без дискримінації чи забобонів; cприяє ефективному втіленню рівності прав людини (етнічних, класових, регійних, гендерних, сексуальних, економічних тощо); дозволяє також використовувати нетрадиційні, інноваційні способи прийняття рішень і розв´язання проблем (логічний плюралізм).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Олена Жижко, Галі-Олександра Бельтран

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- вони залишають за собою право на авторство своєї роботи одразу після її публікації, зберігають це право за собою без жодних обмежень, а також передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY-NC-SA, котра дозволяє іншим особам редагувати, вносити зміни і брати за основу для своїх творів їхній твір некомерційним чином поки автори похідних творів вказують авторів як авторів оригіналу і ліцензують свої твори на тих самих умовах.
Дата початку дії авторського права на статтю відповідає даті публікації випуску, до якого вона включена.
СПІВПРАЦЯ З АВТОРАМИ
Редакція інформує авторів із редакційно-видавничим процесом, прописує терміни прийому матеріалів та дати публікації випусків. Окрім цього автор отримує детальний опис процесу рецензування. (Редакція здійснює підбір рецензентів для кожного окремого рукопису та надсилає авторам розгорнуті коментарі рецензентів).
Автор, подаючи статтю, висловлює тим самим згоду на її публікування у виданні, розміщення у вільному доступі на сайті видання в мережі Інтернет і передачу тексту статті (зокрема посилань, бібліографічної інформації тощо) третім особам, надання яким цих відомостей має обов’язковий характер, або іншим особам для використання з некомерційною метою, забезпечення можливості цитування публікації та підвищення індексу цитованості автора й видання.
Редакційна колегія визначає науковий рівень поданої статті, відповідність тематиці видання та встановленим вимогам.
Редакція зберігає за собою право на незначне літературне редагування та корегування текстів зі збереженням авторського стилю.
Рішення редколегії щодо прийняття або відхилення рукопису ґрунтується на його актуальності, новизні, відповідності науковому спрямуванню та вимогам видання.
Редакція має право вилучити вже опубліковану статтю, якщо з’ясується, що в процесі публікування статті порушені чиїсь права або ж загальноприйняті норми наукової етики.