Культурно-мовний релятивізм як фундамент освіти для миру

Автор(и)

  • Олена Жижко доктор педагогічних наук, професор відділу гуманітарних наук Автономного університету Сакатекаса м. Сакатека, Мексика, Mexico
  • Галі-Олександра Бельтран кандидат педагогічних наук, викладач відділу геофізики Технологічного університету Дуранго м. Дуранго, Мексика, Mexico

DOI:

https://doi.org/10.32405/2663-5739-2022-6-46-55

Анотація

У статті представлені результати теоретико-педагогічного дослідження, метою якого було проаналізувати підходи до освіти для миру, підгрунтям яких є теорія складного мислення та культурно-лінгвістичний релятивізм. Автори встановили, що покладання у розбудові освіти для миру на культурно-лінгвістичний релятивізм передбачає гносеологічний підхід до освіти. Основним постулатом культурно-лінгвістичного релятивізму є рівномірна артикуляція різних сторін (часто полярних) одного цілого; така регуляція виключає існування центру-гегемону; тобто, має бути «дезінтегрована» так звана точка універсальності. Важливим є також визнання та прийняття відмінностей різних сторін один одним. За цією теорією, будь-яка практика будь-якої соціальної групи дає право на існування цієї групи лише через той факт, що вона вже існує. Педагогічні дії, спрямовані на розвиток в учнів культурно-лінгвістичного релятивізму у сфері освіти для миру, мають розвивати здібності логічного плюралізму та міжкультурної комунікації. Логічний плюралізм формується на бізі міжкультурної комунікації: взаємодії різноманітних соціальних, економічних, політичних, культурних світосприйнять, світобачень, практик, способів мислення тощо. Отже, володіння логічним плюралізмом та міжкультурною комунікацією як підгрунтями культурно-лінгвістичного релятивізму дозволяє правильно розуміти Іншого (чужого) шляхом інтерпретації культурних проявів, використання критеріїв адекватного тлумачення «чужої» культури; допомагає досягти внутрішньої та зовнішньої рівноваги (миру), участі у діалозі та співпраці, зміни моделей поведінки в конфліктах; підтримує повагу до життя та гідності кожної людини, без дискримінації чи забобонів; cприяє ефективному втіленню рівності прав людини (етнічних, класових, регійних, гендерних, сексуальних, економічних тощо); дозволяє також використовувати нетрадиційні, інноваційні способи прийняття рішень і розв´язання проблем (логічний плюралізм).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-23

Як цитувати

Жижко, О., & Бельтран, Г.-О. (2022). Культурно-мовний релятивізм як фундамент освіти для миру. Науково-педагогічні студії, (6), 46–55. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2022-6-46-55

Номер

Розділ

Історико-освітні студії